• Ema Stanovská

Saunovacie tipy pre začiatočníkov: Ako to robiť správne a na čo si dať pozor

Rovnako ako vám môže sauna pomôcť, vám môže aj ublížiť — ak neviete ako na to. V prípade, že ste v saunovacom svete nováčik, alebo len presne neviete, ako sa saunovať správne, týchto desať typov priamo od majstrov saunovania Fínov vás rozhodne zavedú na tú správnu cestu.


Sauna je vhodná takmer pre každého, aj pre deti, okrem novorodencov. Zakázaný vstup majú ľudia s otvorenými ranami, srdcovými problémami, astmou, cukrovkou či zápalmi. Veľmi vysoká teplota by mohla tieto problémy len zhoršiť. A aj keď je saunovanie vhodné ako prevencia proti civilizačným ochoreniam, s plným nosom či boľavým hrdlom sa do sauny tiež neodporúča chodiť.


Do sauny vstupujte ideálne nahí. Fíni to tak robia už odnepamäti, aj preto majú verejné sauny vo Fínsku mužské a ženské oddelenie. Na plavky rozhodne zabudnite. Umelé textílie, z ktorých sú vyrobené, totiž pri vysokých teplotách uvoľňujú škodlivé rakovinotvorné látky, ktoré prenikajú cez otvorené póry priamo do vášho tela. A ak nie ste takí odvážni ako Fíni, zabaľte sa do bavlneného uteráka.


Pred saunovaním sa osprchujte a dôkladne vysušte pokožku. Jednak kvôli hygiene, jednak kvôli tomu, že čistá pokožka lepšie vylučuje pot aj toxíny. V saune si sadnite na uterák či plachtu z prírodných materiálov, ktorá zachytí pot. Asi chápete, že fŕkať tečúci pot na človeka sediaceho vedľa vás nie je zrovna etické.



Predtým, ako vstúpite do sauny, nejedzte ťažké jedlá, ani nepite alkohol (to na vás počká po saunovaní, pozrite posledný bod). Mohlo by vám prísť nevoľno. Do sauny si určite nenoste ani jedlo, ani vodu. Ak by ste to spravili vo Fínsku, kde majú sauny rovnakú hodnotu ako kostoly, pohnali by vás kade-ľahšie.


Na saunovanie si vyhraďte dostatok času, ide predsa o to zbaviť sa napätia a poriadne zrelaxovať. Keď vstúpite do sauny, začnite zdola, kde je najnižšia teplota. Odborníci odporúčajú striedať 10–15 minútové saunovanie s rovnako dlhým ochladzovaním. Ideálne sú tri saunovacie intervaly. Takéto pravidelné otužovanie dokonale nakopne váš krvný obeh.


Teplota sauny závisí vyslovene od vašich preferencií a odolnosti. Fíni tvrdia, že pravá fínska sauna by mala byť vyhriata na teplotu od 80 do 100 stupňov. Keď zistíte, že sa už necítite dobre, nehanbite sa odísť, osviežiť a vrátiť sa zas naspäť. Súťažiť, kto vydrží dlhšie je nielen hlúpe, ale aj nezdravé.


V saune sa odporúča rozprávať, čo najmenej a čo najtichšie (tento bod samozrejme neplatí, ak náhodou vlastníte súkromnú saunu). Ani vy by ste si zrejme dobre neoodýchli, keby ste museli nonstop počúvať ukecanú slečnu potiacu sa vedľa vás.



Ak máte po saunovaní možnosť zaplávať si v jazere alebo sa hodiť do čerstvého snehu, nebojte sa ju využiť (pozor, ľudia s vysokým krvným tlakom by nemali plávať v studenej vode). Úplne v pohode však poslúži aj studená sprcha či ochladzovací bazénik. Oblečte sa, až keď sa teplota vášho tela vráti do normálu a prestanete sa potiť.


Po skončení saunovania sa odporúča vyhradiť si na oddych aspoň 10–20 minút. Ak by ste sa priveľmi hýbali, mohlo by vás seknúť. Ideálne je zabaliť sa do teplého župana a na chvíľku si ľahnúť.


Posledná a najdôležitejšia vec — nezabudnite sa po saunovaní poriadne napiť. V saune vypotíte litre vody, ktoré musíte zas doplniť. Čistá voda, ovocné džúsy a minerálne vody sú pre vás samozrejme najlepšie. Fíni však nedajú dopustiť na ľahké, vychladené pivo, ku ktorému si opekajú klobásky. Tak čo, akú možnosť si vyberiete?

57 views
Otvorenie pre verejnosť
Email
Kontaktné údaje

Elysium Tech s.r.o.

Grösslingova 56

811 09 Bratislava

IČO: 53 030 141

DIČ: 2121226569

Keep in touch
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White Pinterest Icon